Packa ur ryggsäcken

Senast jag var hos (den nya) läkaren pratade vi om terapi. Hon tyckte jag var i stort behov av terapi och skulle se om det gick att prioritera mig. Hon tyckte dock inte att jag i första hand var i behov av KBT-terapi utan ville nog gräva lite bakåt också.

Jag var skeptisk, jag känner att jag grävt klart i det förflutna och vill istället ha verktyg att hantera mina tankar, ångest och andra problem i vardagen. Men efter hennes liknelse är jag beredd att hålla med henne.

Hon liknade det vid att jag bär på en jättetung ryggsäck. Antingen lär de mig att bära den jättetunga ryggsäcken eller så hjälper de mig att packa ur jättetunga ryggsäcken den för att sen hjälpa mig att bära det som blir kvar i ryggsäcken. Låter klokt men det låter också jättejobbigt. Men i längden, antagligen bra att göra.

2 thoughts on “Packa ur ryggsäcken

  1. Bra där!! Ingen idé att bära runt på en massa gammalt elände, men kanske bra också att ”kolla igenom lite snabbt” innan det kastas! Jobbigt förstås, men bra att få hjälp att se gamla saker med nya ögon!
    Klok som en uggla och vacker som en dag….de e du de :-*

Kommentera

