Ny läkare – ny medicin

För en dryg vecka sen var jag på ett nytt ställe hos en ny läkare. Besöket började lite dåligt, för när vi satte oss ner så sa hon att hon läst på i min journal så jag behövde inte berätta allt från början. Ändå började hon med att säga en massa felaktiga saker. Men trots det känner jag stort förtroende för henne, hon verkar veta vad hon pratar om även om hon ibland pratade så fort och drog så snabba slutsatser på det jag sa att jag själv inte hängde med i vad hon sa.

Hon öppnade upp för att jag kanske inte riktigt enbart har den diagnos jag fått utan en annan närsläktad. Den tilläggsmedicin jag börjat äta nu används oftast för den *nya* diagnosen. Som vanligt får jag insättningssymptom, så jag har haft ökad obefogad ångest och varit både tröttare och mer energilös igen. Men redan nu, när jag är inne på min andra vecka känner jag mer energi i alla fall. Men tyvärr mer ångest än jag haft på ett tag. Och det sa den nya läkaren till mig också, att har jag så mycket ångest så är det inte konstigt att jag är trött. Kroppen tycker det är jobbigt med ångest. Men för mig är det en svår avvägning. Jag har medicin för att dämpa ångesten med som jag ska ta vid behov. Dock blir jag väldigt trött av den. Så det är inte så lätt att veta hur jag vill eller ska göra. Jag är så innerligt trött på att vara trött. Trött, trött, trött.

Jag hade även högt blodtryck, något som är en biverkning av Venlafaxinet som jag går på. Jag har aldrig haft högt blodtryck, tvärt om så brukar jag ligga lågt. Hon påpekade att blodtrycket kan gå ner om jag går ner lite i vikt också. Jodå.

3 thoughts on “Ny läkare – ny medicin

  1. Håller tummarna för att det går åt rätt håll nu vännen. Längtar tills ni ”flyttar hem” igen.
    Kram kram

Kommentera

