Svårt att inte oroa sig

Jag försöker göra så mycket *rätt* som möjligt även om det är semestertider. Jag försöker njuta, göra rogivande saker som gräva i jord, vattna, gödsla, plantera, göra min hjärngymnastik (wordfeud), försöker ta mig tid att i lugn och ro läsa, tränar faktiskt (!), hänger med barnen och gosar med fina hunden.

Men barn låter H E L A  T I D E N. I alla fall mina och jag blir tokig på det. På riktigt. Idag gjorde jag i ordning ett eget lekställe till dem, längst ner på gräsmattan, under ett äppelträd och framför en jättesmultroschersmin (och visst bland en massa rödmyror) där de lekte sen i flera timmar. Jag fick lite tystnad i alla fall på min kant av trädgården.

Men mitt i allt så har Malte varit trött. Häromdagen somnade han i bilen vid två tillfällen på samma dag, idag sov han till halv tio. Direkt går min canceroro igång. Den logiska delen säger att det är konstiga läggningstider under sommaren och att det inte är konstigt att han är trött. Men oron över att något växer och härjar i hans kropp finns där ändå. Tanken att be om ett extra blodprov har slagit mig men jag ska försöka avvakta några dagar och se om det går över med lite mer rutiner runt läggning och ta ytterligare ett snack med barnen om att de INTE ska väcka varandra på morgonen. Men det är svårt att inte känna igen symptomen och att vi var precis här precis för två år sen när allt eskalerade. Det är svårt att inte tänka på det. Jättesvårt faktiskt.

2 thoughts on “Svårt att inte oroa sig

  1. Jag tycker det verkar som att din förmåga att hantera oron har blivit bättre. Tänk tillbaka 6 månader, det verka i alla fall så när jag läser dina inlägg här och på facebook.
    Det är en positiv känsla i dem som inte fanns där tidigare. Men vad vet väl jag. Oron är jättejobbig och då har jag bara haft småsaker att handskats med. Du är helt fantastisk.

    Gällande barnen så vet jag precis hur det är. Ibland blir man galen på de små underbara liven. För några år sedan, när min systers barn var små så sa hon ” Äntligen är semestern över så vi kommer in i rutiner igen, jag orkar inte en dag till”. Just då förstor jag inte riktigt vad hon menade men jag gör det idag. Lite sov rutiner är inte så dumt. Barnen blir dessutom piggare på dagen.

    Nu spelar i wordfeud igen! Det gick ju inte så bra för mig senast!

    Kram Åsa

  2. Ja, barn låter, låter, låter och frågar, frågar, frågar…..varför då?, När då?, Hur då?
    Jag behöver dock inte känna någon oro för att dom är snoriga och lite febriga just nu, eller fundera på varför dom nödvändigtvis måste somna i bilen vid minst lägliga tillfälle.
    Jag förstår dina tankar och känner din oro! Måtte ni snart få lugn och ro gällande oron, lugn och ro gällande ”tjattret från dom små liven” får ni dras med tills dom flyttar hemifrån🙂
    Varmaste kramar från ”en trött mormor”😉

Kommentera

