Till akuten!

Malte har varit lite röd runt sin port-a-cath i någon vecka. Inget jätteovanligt för den sitter så ytligt på smala Malte att den står ut som en knapp, vilket också är vad Malte och vi kallar den, Knappen. Men  nu har han de senaste dagarna varit ovanligt känslig och slagit i den mer än vanligt. Eller den har gjort ondare när han slagit i den, i vanliga fall skulle det antagligen inte ens ha känts. Och så har han ju haft lite feber.

Vi sa att vi skulle ringa imorgon till mottagningen för att kolla om det kunde ha med hans småfeber att göra, om de kunde ta en titt på den.

Men, i kväll när han badat rann det lite var ut vid sidan av knappen och han hade tokont när jag försökte trycka lite och torka. Han hade 37.8 när han somnade. Jag börjar googla, rådfrågade två mycket kunniga vänner på fb och ringde sen även Q84. Sköterskan var inne på att det räckte att vi ringde mottagningen i morgon men efter att ha rådfrågat läkaren blev ordern att åka in till akuten direkt.

Som tur var fick jag tag på Uffe på fotbollsträningen så nu är de på väg till akuten. Stackars, stackars Malte. Han som är så känslig med sin port, avskyr när man bara vill titta på den och tokig om man vill röra den. Och nu är han jätteöm.

Som vanligt vet jag inte vilket som är värst, att vara den som åker med honom till sjukhuset eller vara hemma. Adrenalinet sprutar ur öronen på mig och jag har blivit illamående efter de kom iväg. Ska försöka lugna mig nu med en kopp te. Och vänta vid telefonen.

3 thoughts on “Till akuten!

Kommentera

