Illamående

Den nya medicinen verkar ge insättningssymtomet illamående. Det är nästan det värsta jag vet. Igår var första gången jag tog den nya tabletten och vid lunchtid slog illamåendet till och höll i sig rätt kraftigt under eftermiddagen och kvällen. Sen kväll kände jag mig hungrig och sugen igen och hittade visst en godispåse i skåpet som jag moffade i mig. Dumt. Idag ska jag vara bättre förberedd när aptiten och suget återvänder.

Idag sov jag till halv tio och låg sen och försökte vakna till ordentligt i en kvart. Så länge har jag sovit hela jullovet. Skönt men snart återvänder vardagen. Idag efter min frukost (resten av familjen äter visst tidigare) hade jag energi och lust att ta tag i något. Jag attackerade köket, vattnade blommor, började samla ihop julgrejer, satte på dagens andra tvättmaskin och hör sen min kurators röst i huvudet. *Helena, gör inte av med all energi så fort du får den, spara lite.* Lättare sagt än gjort.

Nu sitter jag på övervåningen med en stor tvätthög att vika, rätt illamående, darrig i kroppen och det flimrar framför ögonen när jag tittar på skärmen. Måste nog vila lite först.

4 thoughts on “Illamående

  1. En klok föreläsare sa, att vi ska ”jobba så vi ORKAR vara lediga”. Det ska alltså finnas energi kvar till att göra det vi tycker är roligt och som fyller på vårt energiförråd. Det gäller nog i allra högsta grad dig nu Heléna. Lite som 5:2 dieten….fast 5 dagar vila och 2 dagar arbete 😉
    Var klok, inte duktig!

  2. Söta Helena, nu har det varit tyst från mig ett tag. Har läst dina senaste inlägg, börjat skriva, raderat, skrivit om och sedan bestämt mig för att skriva senare. Vad skriver man … du gav en ,massa bra tips ”hur kan man hjälpa en familj under en svår period?”. Men vad skriver man eller skriver man inget? Det får blir en stor kram från mig! Åsa

  3. Kan tänka mig att det är svårt att avgöra mängden energiförbrukning på rätt saker. Du känner dig säkert ”lite bättre” när orken kommer, men om du samtidigt ska spara energi så måste det vara svårt.
    Jag hoppas att du så småningom hittar balansen mellan aktivitet och vila.

    Vi ses förhoppningsvis hemma hos Lina ikväll.

    Kramar // Jennie

Kommentera

