Jag är rädd mamma

Jag pratar självklart inte om mina tankar med Malte, inte om hur aktuellt allt känns för mig just nu.

Ikväll blev han övertrött, en liten motgång då storasyster bytte kanal på tv:n gjorde att han fullständigt bröt ihop och låste sig. Vi lirkade och lockade, blev irriterade och till slut arga på honom. Pappan höll fast Malte i sitt knä ett tag men han blev bara mer hysterisk.

Hysterin fortsatte på övervåningen tillsammans med pappa som gjorde absolut vad han kunde men till slut kunde jag inte hålla mig längre utan gick upp. Malte grät så att han hulkade och började hosta så jag trodde han skulle kräkas. Han var genomsvettig och kröp upp i min famn och fortsatte hulka och upprepa sitt mantra – ”jag vill gå ner och se på tv”.

Sen slängde han en arm om min hals och kramade mig hårt och sa ”jag är rädd mamma”. Han kunde inte förklara för vad så jag lät det bero men han släppte inte taget om min hals ens när han somnat.

Det var ofta så här han låste sig när han hade sin galet jobbiga period förra hösten. Låste sig och gick inte att få kontakt med riktigt. Ofta löste vi det genom att byta person, om jag var med honom när han blev hysterisk fick Uffe komma och försöka ta över efter ett tag. (Funkade oftast men rätt svårt att göra när man var själv.) Minnena från de gånger vi har varit tvungna att hålla fast honom för att sätta nål eller röntga eller göra något annat viktigt kanske spökar.

Det sved i alla fall till i mammahjärtat och jag tror nog han ska få sova kvar mellan oss i natt.

 

5 thoughts on “Jag är rädd mamma

  1. Vägen mot återställande…. Tar den slut eller går den från Autobahn till småstigar, genom hela livet? Om man kunde få en glimt av framtiden ändå! Så att man kunde finna mod, med lite mer garantier. Hoppet sviker ju en ibland….

    Malte har iaf garantier på toppklass föräldrar ❤❤❤

  2. Helena…
    Har ni funderat på att ta hjälp? Du och din fin fina familj har ju upplevt både kris och trauma och BUP barn och ungdomspsykiatrin är fantastiska på att hjälpa våra barn att bearbeta det dom har varit med om, även föräldrar får verktyg att klara av vardagen. Jag kan varmt rekommendera er att söka hjälp där!

Kommentera

