När det tystnar

När det tystnar i bloggen är det jag som inte orkar, vill eller har förmågan att uttrycka mig just då. Så fort jag är i sjukhusmiljö eller i andra cancersammanhang så ökar lusten att skriva och speciellt om det händer Malte något.

Kanske är det en del av den nya normala vardagen att inte ha så mycket att säga om sjukdomar.

Däremot ligger rädslan och ångesten bara precis precis där under ytan. Så sent som för några timmar sen klagade Malte på ont i benen, smärtan som kommer ifrån skadan som ryggtumören gjorde, och då slår adrenalinet på för fullt. Jag pratade lite lugnande med mig själv, för det är inte så troligt att det är så vi kommer upptäcka ett eventuellt återfall även om smärtan var det huvudsakliga symptomet när cancern upptäcktes. Just då för några timmar sen kunde jag släppa ångesten efter ett tag men den kommer tillbaka nu när jag ska gå och lägga mig. När jag inte kan sysselsätta mig så pass att jag lyckas hålla ångesten borta. Och börjar minnen och tankar komma igång har jag svårt att stoppa dem.

Tyvärr har jag alldeles för mycket obearbetat från året som gått. Jag hade inte fungerat annars. Men nu vet jag inte riktigt hur jag ska tackla det. Men något måste jag göra. Men nu ska jag försöka sova och imorgon prata vidare med nya mycket kloka vänner.

4 thoughts on “När det tystnar

  1. Hej vännen! Visst är det jobbigt med vardag……! Värst är det när man har för lite att göra, när tankarna liksom får övertaget…rastlösheten sliter i en, men man har inte kraft eller ro att göra något vettigt. Alla är vi olika, en del behöver prata, prata, prata och andra behöver tänka och fundera i lugn och ro. Jag ACCEPTERAR läget, gillar det kanske inte, men accepterar att ”det här har hänt”, ”så här är det nu”. Tankar på vad som kan hända framöver blockerar jag medvetet, för jag kan ändå inte lösa problem som ännu inte uppstått.
    Att ”städa” hjärnan är lite som att städa huset. Det finns saker/tankar som bara är att kasta, saker/tankar som det inte finns något som helst värde i att grubbla på eller älta, det gäller bara att släppa taget om dom. Sen finns det här som måste bearbetas innan man beslutar om det ska sparas eller kastas. Det kanske ska förvaras i en ”låda på vinden” ett tag till innan man orkar ta beslut om värdet i lådan. Andra grejer måste man ha hjälp att reda ut, experthjälp typ ”antikrundan”. Folk sparar på saker/tankar för att dom tror att det dyrbart och viktigt, sen visar det sig med lite hjälp, att det inte är värt ett skit, fula och tunga saker som dom sparat på helt i onödan.
    Lätta att säga, svårt att göra…..!
    Njut av världens bästa sommar…………. 🙂
    Kramis

Kommentera

