Min son sniffaren

Malte har sen ett gäng månader sniffat på mig. Främst tar han min hand, som han alltid vill hålla i, och så tar han den till näsan och sniffar och sniffar. I tisdags när pappan varit med honom på dagis satt jag och åt lunch när de kom hem. Malte sprang direkt fram till mig, tog tag i min vänstra arm och sniffade loss. Först på handen men sen även upp på armen. Småsniffar och tar även rejäla insupningar. Jag är ju ganska van så jag fortsatte äta med höger hand men sen slogs jag av det komiska i scenen och kan inte låta bli att skratta. Han är för go.

Inskolningen fortlöper bra. Pappan och jag och personalen har insett att Malte beter sig väldigt olika när jag eller pappan är med på dagis. Pappan kan försvinna lite hur som utan att det blir något stort av det men jag kan inte ens gå på toaletten, även om det blivit bättre. Dock sköter han sig bättre med pappan än med mig. Oooh, sa en av pedagogerna idag när Malte INTE tänkte sitta kvar vid bortet tills alla var klara vid lunchen utan istället gå och leka med girafferna, han testar verkligen dig.

Kloka människor där ute som kan hjälpa mig att tolka detta? Ja inte sniffandet, det tar jag för vad det är, utan beteendet på förskolan. Varför testar han mig?

5 thoughts on “Min son sniffaren

  1. Jag vet ju inte hur ni har det, men barn testar ju mest den förälder man är mest bunden med. Hos oss är det justnu stora flickan som inte kan somna när jag är hemma, när pappa är själv går det utmärkt. Vi har många sådanaexempel genom åren, och i vår familj är det oxå tydligt att båda barnen är tryggast med mig. Vi har tex inte alls delat lika på föräldraledighet. Men jag tror man kAn va olika bunden till sina föräldrar öven om man som vuxen tycker att man gjort mer lika än vad just jago min an gjort.
    Och just varför deet är så att den man känner bäst trotsar man mest, ja det du ringa radiopsykologen om;)

  2. Jag har hört att de testar för att se om vi står kvar och att dem de testar mest är de som betyder mest och som de känner sig tryggast med (oftast mamma och pappa)… Min amatör analys av Malte är att kanske testar om du står pall även nu när han är frisk alt att han först nu orkar testa dig när han nu mår bättre…

  3. Vad roligt han är med sitt sniffande! Emelie har sedan hon föddes varit helt besatt av mitt hår. Så fort jag kommer hem ska hon alltid gosa med det. Sött men i bland blir man ju galen. Speciellt när hon skall sova. Hon håller inte på med fröknarnas hår, en del av dem har dessutom kort hår. En an hennes nära fröknar har dock långt lite ljust hår. Häromdagen färgade hon håret mörkt… och helt plötsligt var detta av intresse för Emelie:) ! Märkligt… De är som du skriver för goa! Kram till dig!

Kommentera

