Jag bara vet det.

En väns fyra månaders bebis klarade sig inte trots intensiv läkarvård. Agnes har träffat bebisen och gillar mamman så i helgen har vi pratat mycket om bebisen och vad som hänt. Att bebisar kan dö och att de kan dö trots att de ligger på sjukhus var något helt nytt för dem. Extra känsligt eftersom bebisen låg på ALB när det hände. Frågorna har varit många och jag har försökt svara ärligt. Maltes fråga gjorde att jag tappade andan lite.

-Mamma, kommer jag hinna bli vuxen innan jag dör?

– Ja.

– Hur vet du det?

– Jag bara vet det, så är det. Du kommer att bli minst lika gammal som farfar.

17 thoughts on “Jag bara vet det.

  1. Smärta. Många frågor har man ju själv o det ständiga ‘varför’. Kloka fina Helena som svarar så bra. Och ja, äldre än farfar! Kram!

  2. Tårar i ögonen………… 😦
    Malte kommer att bli en väldigt klok gammal man!
    Med en väldigt gammal och klok mamma!
    Kramar

  3. Stor fråga från en liten människa.
    Beundrar din styrka att ge honom det mest självklara svaret. Malte kommer att bli en mycket gammal och klok farbror.
    ❤❤❤❤❤❤❤

  4. Helena!! Dessa frågor om liv och död kommer vare sig man är frisk eller sjuk. Vendela uttryckte i 3-4 års åldern att hon absolut ville dö före mig eftersom hon inte ville leva utan mig..gulp..! Men det är sådana frågor som hör till livets utveckling/gåtor, de kommer lite titt som tätt. Stor kram!!!

  5. Men herre Gud sådana frågor vill man inte svara på. Men du Helena! du och Uffe gör ett helt fantastisk jobb. Klart att Malte går i farfars fotsteg. Hoppas att ni kan få det lite mindre kaotiskt runt jul. Jag vet sjukdomar tar inte paus, men man kan ju hoppas på lite lugnt runt vissa dagar. Goa kramar till er alla.

  6. Så fruktansvärt att sånt ska behöva hända…..går inte att föreställa sig deras sorg 😥
    Klart det måste bli frågor och jobbiga sådana när det kommer så nära inpå. Herregud va starka ni är, beundrar er att ni orkar…..
    Klart Malte blir som farfar, finns inget alternativ. Kramar till er!! ❤

  7. Fruktansvärt för den familjen! 😦

    Tycker du svarade jättebra på Maltes fråga!! KLart han ska bli gammal, vis och grå!!! En förskolefröken sa till mig en dag när mina barn frågade om jag någonsin ska dö: ”Ljug, ljug så du tror dig själv!!” och jag ljög och svarade Nej, det kommer dröja läääääänge än. Ingen vet ju någonting om nästa minut men det lär de sig ändå i sinom tid.

    KRAMAR

  8. Att ens barn ska leva länge och bra är något alla föräldrar är övertygade om, i ditt fall finns det så klart ett extra stänk av tvivel, men det är klart att han ska bli minst lika gammal som farfar, så är det bara.

  9. Så sorgligt och tragiskt för era vänner 😦

    Ja visst ska Malte bli lika gammal som sin farfar!!!! KRAMAR i massvis till er

Kommentera

