Ligga (inne) på helgen

Denna gång blev vi inlagda på en fredag och får tillbringa hela helgen här på sjukhuset. Det finns plus och minus med det.

+ Lättare att ragga besökare hit till oss
+ Ganska lugnt och skönt på avdelningen
+ Personalen bakar ofta scones på helgen

– Det finns INGA aktiviteter alls på helgen. Ingen syskonstödjare, inga clowner, ingen lekterapi, ingen biblioteksvagn, ingen målarverkstad. Bloody boring.
– Inte många undersökningar görs på helgen, tänker tex på den hörseltest och njurtest han ska göra snart hade antagligen kunnat göras under kuren om det inte vore så att det var helg.
– Dietisten, sjukgymnasten, barnpsykologen (vilka jag vill prata med allihop) jobbar inte på helgen.

Tidigare har Malte varit så medtagen att vi inte har nyttjat dagrummet så mycket (när vi låg inne en månad i somras låg han 99% av tiden i sängen) men nu är vi där ute nästan hela dagarna. Någon måste vara med honom och lite allert hela tiden för han sitter ju fast i sin droppställning med sin droppslang dygnet runt, och när han far iväg måste man vara med. Tjoooo vad det går ibland. I alla fall nu när vi fått låna en rullator med fyra hjul under tiden vi är på sjukhuset. En egen är beställd men leveranstiden var 1-2 veckor. Vi har väntat i drygt en vecka nu och hoppas vi får en egen snart snart. Det känns verkligen som det är hjälpmedlet vi har behövt länge. Malte gillar den och nästan småspringer här i korridoren någon gång per dag.

Igår trodde jag han hade fått ont i snoppområdet igen, men när vi undersökte lite nogrannare med en av våra supersköterskor denna helg så kom vi fram till att det nog var ömt i muskelfästet vid ljumsken efter allt hans promenerande. Vanlig hederlig träningsvärk helt enkelt.

Agnes har varit hos fasterfamiljen efter att hon var på sin gympa igår. Det var tänkt att JAG skulle ta henne till gympan, via hemmet och hämta en kasse Uffe glömt och sen till faster innan det var dags för sjukhuset. Men se det gick inte lille herr Malte med på. Det är något med honom och mig, när vi är på sjukhus eller undersökningar ska göras. Jag behöver inte vara med honom hela tiden, nu tex leker Uffe och han i dagrummet och jag ligger i sängen på rummet, men jag får inte åka här ifrån. Jag kan få en lätt klaustrofobisk känsla av det men denna kur när Uffe varit här så mycket mer än förra gången så är det en sån skillnad ändå. Jag behöver inte ha 100% fokus på honom och alla hans nycker hela dagen och natten och behöver inte byta alla dessa miljarders blöjor själv.

Han får mycket dropp dygnet runt när det är dags för cellgifter för att hjälpa kroppen att rensa ut gifterna när de gjort sitt och blöjan måste bytas minst var tredje timme dygnet runt, gärna så fort han har kissat, och det blir måååånga fler än normalt.

Och blöjorna ska bytas med handskar, läggas plastpåse, läggas i sköljen längre bort i korridoren och märkas med barnets namn, vad den innehåller och tidpunkt. Vi ska ju också fylla i allt han dricker på en lista och så ska summan av dropp, dryck och kiss gå jämt upp. Ungefär i alla fall.

Men vi är så glada denna helg att moster Sanna och småkusinerna (ett i taget) varit här så mycket dagarna efter varandra. Malte har verkligen uppskattat att få leka med någon annan än oss eller hans lätt maktgalna storasyster.

Det var ett stort + med att ligga inne på helgen.

7 thoughts on “Ligga (inne) på helgen

  1. Härlig rapport att läsa! Jag läste någonstans i veckan att 3-åringen ofta är mer fäst vid en av föräldrarna. Inte konstigt alls om M under dessa omständigeter är det. Skönt att ni fått mycket sällskap. Jag håller tummarna att er positiva energi håller i hela vistelsen. Kram!

  2. Ni har verkligen en förmåga att se det positiva i eländet. Bra jobbat! Det hjälper er att härda ut. Det smittar av sig på Malte och ger honom styrka att kämpa. puss o kram

  3. Hm.. undrar varför det inte finns clowner mm på helgen.., ska kolla upp det där, klart att barn och föräldrar behöver sysselsättning även då!!! (fattar ju att det delvis handlar om pengar men lite rättvis utskrivning av aktiviteter vore väl inte så svårt att få till!
    Så härligt att han vill leka!!
    Stor kram!

  4. Jag har läst och läst länge nu men har inte fixat att kommentera. Men nu ska jag äntligen ta mig i kragen.
    Jag kan inte säga annat än att ni är fantastiska med er energi och positivitet i denna resa.
    Kämparvilja har ni allt och att ta en dag i taget är nog det rätta.
    Dippar har vi alla och NI har all rättighet att få ha det ibland.
    Skönt att höra att det är full fart på Malte.
    Kram

Kommentera

