Kan tårarna ta slut?

Det var det en väns man som frågade mig för ett tag sen, självklart med tanke på Malte.

Vet inte, sa jag för jag har faktiskt inte gråtit så mycket.

Ibland verkar det som om många andra gråtit mer för honom än vi gjort. När vi pratade med med läkaren den där gången precis i början och jag frågade om Malte kommer bli frisk och vi fick en %-sats, då sa jag och Uffe efter samtalet, att det där behöver vi inte ens prata om mer för det är inte ett alternativ att han inte är bland de % som klarar sig.

Men inatt, när han hade varit ledsen och vi (Malte, jag och Uffe)  hade bytt sängar både en och två och tre gånger och jag sen, lätt illamående och med migrän, bara inte kunde somna om. Då i vargtimmen kom tanken upp att han faktiskt har en sjukdom som kan döda. Jag har inte tagit det till mig. Det går faktiskt inte.

Så jag begraver den tanken igen där den hör hemma. Långt ner i grytan.

17 thoughts on “Kan tårarna ta slut?

  1. Tycker det låter sunt. Så länge man är i kaos får man virvla med, när kaoset är över kan man börja analysera. Stor kram

  2. Helena, du/ni är så kloka, jag lär mig mycket av att läsa din blogg och hur ni tänker, jag ska också stoppa ner en hel del långt ner i grytan (skit bra gömställe ju!!). Kram!!

  3. Man kan inte tänka att ens barn kan dö. Så länge det finns hopp, och det gör det ju massor för er del, så är det vad man måste rikta in sig på. Det låter helt riktigt i mina öron att göra som ni gör.

  4. Of course it is not an option. You have to believe that Malte will be healthy again, otherwise you can not get through it all. Love, Strength and Hugs

  5. Självklart är det inte ett alternativ att han inte kommer klara av det här…… Ingen mår bättre av att grunna på vad som kan hända i framtiden. Vad som helst kan drabba vem som helst….så jag tycker vi bestämmer att det här kommer att gå bra, punkt!
    Och jag kan upplysa om att kroppen kan producera hur mycket tårar och snor som helst, tro mej…….
    Varma kramar och puss på näsan!

  6. Hej Helena, igår började ridningen och jag gick dit i mitt vanliga, enkla, liv. I stallet berättade Hanna för mig om vad som drabbat Malte och din familj. När jag nu läser om er sommar tänker jag att jag verkligen ska ta vara på och njuta av den till synes vanliga vardagen. Tänker också på er. Hoppas du orkar komma ner till stallet framöver. Kram Stina

  7. Heja hela familjen, ni är starka hela bunten, men man måste få reagera. Klart Malte fixar denna pärs som nu ni alla går igenom, finns inga alternativ så som du själv säger, skickar styrkekramar till er alla å massor med kärlek via denna cyberrymd.
    Kram <3<3<3

  8. Från en mamma till en annan. Håller med dig och så många andra. Det finns bara ett alternativ! Följer dig i din blogg och tänker på er så mycket! Kramar

  9. Låter ju helt klart såå rätt, att stoppa ner ”de” tankarna. Malte är en stark kille och jag vet att han fixar detta.

    Alexander berättade att Malte hade varit på dagis. Han var jätteglad att se honom :).

    Beundrar er och är också tacksam att ni orkar dela med er av er tillvaro.

    Många kramar från oss till er alla.

  10. Tror du gör klokt i att lägga fokus på livet. Tanken på döden ger ingen bra energi och eftersom Malte fixar detta så är det bara en ful energitjuv. Men såklart är alla tankar och känslor ok. Jag ska banne mig lära mig att trolla och då står ni först på tur Helena. ❤

  11. Ner i grytan med tankarna. Energi på här och nu. Klart han fixar det! Du har en fantastisk inställning och attityd Helena. Heja dig! Stora kramar fyllda med energi och livslust till dig

  12. Kära, fina tappra och starka du! Jag har sjungit i helgen med min kör och tänkt på dig så många gånger och gråtit… Göm det dumma i grytan för nu finns bara tanken på Maltes tillfrisknande… Kramar i massor!

Kommentera

