Full fart både här och där

Vilken fart vi hade idag (mellan rasterna J) jag och bästa S när vi röjde och städade huset. Det var kanon att få in energi i huset som smittade av sig till mig. Och någon som är betydligt bättre än jag på att slänga saker.  Jag påbörjade arbetet i Agnes rum redan igår och strukturerade upp hennes leksaker och pryttlar i nya byttor och burkar och rensade även bort en hel del själv, men nu styrde bästa S upp det ytterligare. Bäst att göra sånt när Agnes inte är hemma, och hon sov borta igår.

Idag fortsatte röjandet och städandet och nu har jag en helt annan grund att stå på när jag ska fortsätta mitt höststrukturerande. Och bästa S fixade både supergod lunch, hade med sig massor av gofika och även extramat. BÄSTA BÄSTA S. Det är nog ingen annan jag hade släpt in att göra samma sak.

Jag tror att jag denna höst ska hinna med så mycket mellan sjukhusvistelserna och hämtning och lämning på förskolan och underhålla Malte. Ungefär som när jag var mammaledig och trodde att det skulle finnas tid över till att sortera foton, pyssla och en plötslig lust och kunskap att sy gardiner skulle infinna sig. Well.

Uffe fick ta hand om Malte idag för det går faktiskt knappt att få något gjort alls om man har en Malte kring benen. Han kräver full uppmärksamhet och sysselsätter lätt två-tre personer om han får möjlighet.

Han är så pigg och glad och aktiv så igår var jag tvungen att kolla biverkningarna på hans mediciner. Skulle ’speedad’ stå bland biverkiningarna? Nädå, däremot dåsighet, trötthet och en del annat otrevligt. Så nu spekulerar vi i att han är bara så himlans nöjd över att vara utan smärta. Att han tidigare lagt så mycket energi på att hantera smärtan.

Och nu menar jag inte bara de senaste månaderna utan vi börjar tro att han har haft ont av ryggen länge. Han har alltid varit ett ganska försiktigt barn (typ motsats Agnes) och inte gillat tex att åka rutschkana eller andra äventyrliga saker. Men antagligen har han stoppat sig själv från att göra sånt som gör ont. Det är sorgligt att tänka så, att han faktiskt varit hindrad rent fysiskt i stor del i sitt liv. Kommer vi att lära känna en ny Malte nu när han inte har ont längre? Och hur kommer det inte att bli sen när han blir av med korsetten? Hujja. Och jag tror att jag ska hinna sortera foton…

6 thoughts on “Full fart både här och där

  1. Härligt att ”höra dig” så sprudlande av energi. Ännu härligare när du beskriver Malte. Det måste kännas skönt att se honom så som han är nu. Han var så sprudlande glad på filmsnutten du la upp. Griper tag i hjärtat.

    Rid nu på den här vågen.

    Tusen kramar

  2. Vad härligt Helena med sådana vänner, henne ska du vara rädd om. Roligt att läsa att det går framåt för Malte! Kram på er.

  3. Härligt att höra och när jag läste om Maltes energi och att du vill sy gardiner och sortera foton slog det mig, be Uffe snickra ihop en typ skrittmaskin man har till hästarna, Malte kan roa sig där med all energi (plus att man vet vart han är) och du hinner göra alla vuxentråkigsakerna. Eller så tar man upp iphonen och ringer kusin lina! Kram

Kommentera

